Coronavirus, Covid-19, coronaproof, sneltest corona, coronatest, triage corona attest, dokter huisarts Decouttere Ruth, Artsenpraktijk Loods 80 Wevelgem

Coronavirus

Het coronavirus speelt momenteel een aanzienlijke rol in ons leven. Bij symptomen, (nauw) contact met positief geteste patiënten, het testen zelf of gewoon vragen over het virus kan je terecht bij jouw huisarts.

We werken coronaproof: aangezien we op afspraak werken hoef je niet te wachten in een volle wachtzaal en alles wordt na elke consultatie mooi ontsmet.

Welke symptomen?

Minstens één van de volgende hoofdsymptomen die acuut ontstaan zijn, zonder andere duidelijke oorzaak: hoest, benauwdheid, druk op de borst, acuut geur- en/of smaakverlies, onregelmatige ademhaling;

Of

Minstens twee van de volgende symptomen, zonder andere duidelijke oorzaak: koorts, spierpijn, vermoeidheid, loopneus, keelpijn, hoofdpijn, anorexie, waterige diarree, acute verwardheid, plotse val;

Of

Verergering van chronische respiratoire symptomen (COPD, astma, chronische hoest…), zonder andere duidelijke oorzaak.

Wat is een (nauw) contact?

Een contactpersoon:

elke persoon die contact heeft gehad met een bevestigd COVID-19 geval binnen een tijdspanne van 2 dagen voor het begin van de symptomen tot het einde van de besmettelijkheidsperiode van het geval (over het algemeen 7 dagen na het begin van de symptomen, of langer als de symptomen aanhouden).

Een nauw contact:

• Een persoon met een cumulatief contact van minstens 15 minuten binnen een afstand van<1,5 m (“face to face”), bijvoorbeeld in een gesprek, zonder correct gebruik van een mondmasker (neus en mond volledig bedekkend) door één van beide personen. Dit omvat, onder andere, huisgenoten, kinderen van dezelfde groep in een residentiële collectiviteit, vrienden met wie men een maaltijd deelde en eventueel naaste buren op het werk.
  • Een persoon die direct fysiek contact heeft gehad met een COVID-19 patiënt.
  • Een persoon die in direct contact is geweest met excreties of lichaamsvloeistoffen van een COVID-19 patiënt, zoals tijdens het zoenen en mond-op-mond beademing, of contact met braaksel, stoelgang, slijmen, enz.
  • Een persoon die door de “Coronalert” applicatie werd geïdentificeerd als een nauwcontact.
  • Een persoon die meer dan 15 minuten samen met een COVID-19 patiënt heeft gereisd, zelfs als beide personen hierbij een stoffen of chirurgisch mondmasker droegen. Dit betreft eender welk transportmiddel, voor alle personen zittend binnen twee zitplaatsen (in eender welke richting) van de patiënt. In een vliegtuig ook bemanningsleden die dienst doen in de sectie van het vliegtuig waar het geval zat.